Transversal

La Motxilla bioclimàtica

Centre: INS L'Estatut
Curs acadèmic: 2013-14
Coordinació: Josep Lluís Estaña
Àrea: Llengua
Nivell: ESO 

Notícia a la TV de Terrassa

L’institut L’Estatut de Rubí és un del cinc de Catalunya que ha rebut, en una fase experimental, la Motxilla Bioclimàtica. És un recurs didàctic per mesurar la qualitat ambiental que més endavant el Departament d’Ensenyament estendrà a altres centres.

La motxilla permet comprovar si les condicions de treball cada aula són bones i l’impacte energètic del consum a l’escola. Conté vuit aparells que mesuren les irradiacions solars, la quantitat de llum, les emissions de Co2 i distancies superfícies i volums, entre d’altres. Els alumnes, molt motivats, han après a fer-los servir i a treure les seves conclusions.

L’institut l’Estatut té cedida una d’aquestes motxilles aquest trimestre i el primer del que ve. Properament farà una auditoria ambiental de l’institut que permetrà detectar com varia la qualitat ambiental en funció del punt on ens trobem, l’hora i la ventilació i, a partir d’aquí, estudiar mesures de correcció i millora.

Els responsable de medi ambient de l'institut, Josep Lluís Estaña, "la motxilla té el doble objectiu per una banda que els alumnes aprenguin a fer un ús correcte de l'aparell i, de l'altra, una utilitat directa d'aquests aparells en el sentit de proposar i experimentar amb els alumnes activitats noves per rendibilitzar i utilitzar aquests aparells de manera que en un futur puguin ser extensibles a altres centres.

A banda de l’Estatut de Rubí, també estan experimentant la motxilla bioclimàtica instituts de Vilaseca, Taradell, Girona i Santa Coloma de Gramenet. Quan acabi aquesta fase, els cinc centres es trobaran per intercanviar experiències i conclusions.

El material l’ha elaborat un camp d’aprenentatge de Juneda. La producció ha anat a càrrec de Gas Natural.


Web de la notícia a TV Terrassa



Projecte de QRcodificació dels carrers de Rubí

Escoles participants en el projecte
ESC 25 de setembre  
ESC Joan Maragall
ESC Rivo Rubeo
ESC Montessori
ESC del Bosc

Curs acadèmic: 2011-12
Coordinació i/o responsables: Josep Mª Silva i coordinadors TAC dels centres.
Àrea: Llengua
Nivell: Educació primària

Competències que es treballen
  • Competència comunicativa, lingüística i audiovisual, 
  • Competència d'autonomia i iniciativa personal,  
  • Competència social i ciutadana i
  • Competència digital
Descripció de la pràctica
Projecte que recull els treballs de l'alumnat dels diversos centres assistents al Seminari TIC de Rubí.
  • Cada centre ha treballat el nom de alguns dels carrers adjacents al seu centre docent.
    • Textosimatges fixesvídeos i àudio capturats amb telèfon mòbil que han publicat a la xarxa(Un bloc per a cada carrer). 
    • Sobre la URL del bloc han generat el codi QR corresponent i l'han imprès en paper.

  • L'Escola d'Art de Rubí els ha estampat sobre metacrilat.
  • L'Ajuntament ha començat a col·locar els codis sota les plaques amb el nom del carrer.
  • Els ciutadans poden accedir a la informació del carrer (treballs publicats per alumnesdes de qualsevol aplicació de lectura de codis QR.
Procés seguit en el treball de camp
http://elscarresderubi.blogspot.com.es/ )

  • Hem fet  grups de 5 nens i nenes; cada grup ha escollit un carrer i ha buscat informació d'aquest, fent un resum de les coses més importants.
  • Amb aquesta informació han creat un document de text que és el que trobem a sota de cada vídeo a la pestanya corresponent.
  • Tot seguit, vam sortir al carrer amb les càmeres de vídeo i de fotos;  les vam utilitzar per fer una petita filmació del carrer i unes quantes fotos dels carrers que es creuaven. Al llarg del passeig vam elaborar un plànol per orientar-nos en el qual  es veia el nostre carrer i tots els encreuaments  que hi havia.
  • Amb aquest material vam fer un petit escrit explicant coses interessants d'aquest carrer, com per exemple: on comença i on acaba, per tal de poder gravar un àudio.
  • Amb les fotos, el vídeo i l'àudio hem fet un petit muntatge el qual trobem al clicar cada pestanya.

Quins objectius es volen assolir
Conèixer i compartir les bones pràctiques d’aula i de centre
Fomentar el treball en equip i col·laboratiu entre l’alumnat i entre diferents centres.
Promoure les TiC i els recursos audiovisuals
Millorar la comprensió i expressió oral.
Potenciar la competència d’autonomia personal

Enllaços al treball de codificació dels centres
A continuació mostrem els centres que van treballar els QR a l'aula:

Enllaços web
http://blogs.ccrtvi.com/espaiinternet.php?itemid=42551

http://qrcodificacionvoc3.blogspot.com.es/


http://www.rubitv.cat/20120622/2107/el-projecte-de-codis-qr-a-les-escoles-segueix-creixent-i-guanya-un-altre-premi


http://www.rubitv.cat/20110930/214/xerrada-sobre-l-us-d-smartphones-per-impulsar-el-comerc

http://www.rubitv.cat/20111018/325/sis-escoles-de-rubi-guanyen-un-premi-internacional-sobre-l-us-de-noves-aplicacions-per-a-telefons-mobils

Projecte audiollibres en QR

Escoles participants en el projecte
Les escoles participants en el seminari TiC de Rubí  
Curs acadèmic: 2011-12
Coordinació i/o responsables: Josep Mª Silva i coordinadors TAC dels centres.
Àrea: Llengua
Nivell: Educació infantil i primària
Competències que es treballen
  • Competència comunicativa, lingüística i audiovisual, 
  • Competència d'autonomia i iniciativa personal,  
  • Competència social i ciutadana i
  • Competència digital
Descripció de la pràctica
Projecte que recull els treballs de l'alumnat dels diversos centres assistents al Seminari TIC de Rubí.
  • Cada centre ha treballat el nom de alguns dels carrers adjacents al seu centre docent.
    • Textosimatges fixesvídeos i àudio capturats amb telèfon mòbil que han publicat a la xarxa(Un bloc per a cada carrer). 
    • Sobre la URL del bloc han generat el codi QR corresponent i l'han imprès en paper.
  • L'Escola d'Art de Rubí els ha estampat sobre metacrilat.
  • L'Ajuntament ha començat a col·locar els codis sota les plaques amb el nom del carrer.
  • Els ciutadans poden accedir a la informació del carrer (treballs publicats per alumnesdes de qualsevol aplicació de lectura de codis QR.

Quins objectius es volen assolir
Conèixer i compartir les bones pràctiques d’aula i de centre
Fomentar el treball en equip i col·laboratiu entre l’alumnat i entre diferents centres.
Promoure les TiC i els recursos audiovisuals
Millorar la comprensió i expressió oral.
Potenciar la competència d’autonomia personal

Enllaços al treball de codificació dels centres
A continuació mostrem els centres que van treballar els QR a l'aula:

Enllaços web



http://prezi.com/69rnaqfm6itb/trabajo-colaborativo-en-ar-sobre-el-50-aniversario-de-la-riada-d-rubi-de-1962/


Famílies a l'aula 

Escola 25 de Setembre - Famílies a l'aula
Escola 25 de Setembre
Curs acadèmic: 2011-12
Autoria, coordinació i/o responsables: Consell de Direcció
Àrea: Transversal
Nivell: Educació infantil, Educació primària

Competències que es treballen
Competència comunicativa, lingüística i audiovisual, 
Competències artística i cultural, 
Competència d'aprendre a aprendre, 
Competència d'autonomia i iniciativa personal, i 
Competència social i ciutadana

Descripció de la bona pràctica
Primer de tot, es fa una reunió, amb les famílies, una tarda del segon trimestre.
La sessió es divideix en dues parts: una pràctica on les famílies observen una sessió del tema tractat amb els nens a l’aula, i una altra solament amb les famílies on s’explica que l’activitat està inclosa en la nostra línia d’escola amb un rerafons metodològic que es va repetint al llarg de l’escolaritat. 

Finalment mestres i famílies poden intercanviar opinions, fer preguntes....

Quins objectius es volen assolir
Promoure l’ús de la llengua catalana, a partir d’activitats motivadores.
Millorar les relacions família-escola i potenciar la participació de les famílies en l’aprenentatge dels seus fills/es.
Potenciar el treball en equip.
Donar a conèixer a les famílies els projectes de centre.

Metodologia i recursos utilitzats
Es prioritza un projecte d’escola per a cada nivell, per exemple:
- P3 hàbits d’autonomia
- P4 escolta’m/grups intranivells.
- P5 lectura i escriptura
- 1r lectura i escriptura (Grups Flexibles)
- 2n Grups intranivells
- 3r Resolució de Problemes
- 4t Treball cooperatiu
- 5è Projecte transversal
- 6è Escolta’m i les assemblees de classe.

Segons el projecte i el nivell es gestiona amb una metodologia diferent.
Hi ha una primera part on es fa una classe pràctica amb els pares i els alumnes, i són ells els que expliquen el que fan o bé els alumnes preparen amb diferents recursos (murals, power point, blocs, .....) l’explicació del treball que fan a classe i exposen el projecte a les famílies. En una segona part els alumnes surten de l’aula i el tutor i/o especialista que hagi preparat la sessió comenta amb les famílies els objectius i la metodologia del projecte, aclarint els dubtes que poden tenir. És molt important que les famílies coneguin aquestes metodologies de treball per poder ajudar els seus fills.
A la convocatòria es demana la confirmació d’assistència a la reunió per assegurar que arribi la informació a les famílies.

Quins continguts i conceptes clau es tractaran
Competència comunicativa
Habilitats socials
Autonomia personal
Treball en equip


Quina valoració es fa
El grau de satisfacció de les famílies, alumnes i mestres en aquesta activitat és molt alt.
No solament millora les relacions família-escola i la implicació de les famílies en l’aprenentatge dels seus fills, també és un treball motivador pels alumnes que desenvolupen diferents aspectes del currículum de manera competencial.


Adreça electrònica
a8032348@xtec.cat

Web